Posts tonen met het label bezuinigen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label bezuinigen. Alle posts tonen

dinsdag 7 april 2015

Utrecht haalt fors meer parkeergeld op

Utrecht heeft vorig jaar fors meer geld opgehaald met betaald parkeren. De verkoop van parkeervergunningen en parkeerkaartjes brachten 2.7 miljoen euro extra in de gemeentekas.

Dat blijkt uit cijfers die deze krant heeft opgevraagd bij de gemeente. De opbrengst van de parkeervergunningen steeg met bijna vijfentwintig procent naar 5,4 miljoen euro. Het kort parkeren op straat leverde 17,6 miljoen euro op. Dat is ruim tien procent meer dan in 2013.

Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) verklaart de stijging van de opbrengst uit tariefsverhogingen en de uitbreiding van het gebied met betaald parkeren. Mogelijk is er ook meer gecontroleerd, zegt ze. Vooral voor de bewonersvergunningen rondom het centrum moet meer worden betaald.

Investeren

De gemeente wordt er desondanks niet rijk van, aldus Van Hooijdonk. ,,Er moet zelfs geld bij. We investeren heel veel in P & R's en garages, zoals bij Vaartsche Rijn. Alleen in Amsterdam is betaald parkeren kostendekkend''.

Oppositiepartij CDA is zeer kritisch over het parkeerbeleid van de gemeente. Fractievoorzitter Sander van Waveren: ,,Het is opnieuw duidelijk dat betaald parkeren als melkkoe dient en niet om de ruimte op straat te reguleren. Investeringen in nieuwe parkeervoorzieningen zijn niet alleen kostenposten, maar leveren ook een levendige en vitale binnenstad op.''

Draagvlak

Of de opbrengsten verder stijgen, hangt volgens Van Hooijdonk af van uitbreiding van het betaald parkerengebied. ,,De procedure voor de invoering is gewijzigd. De uitbreiding is afhankelijk van een draagvlakmeting onder bewoners.''

Op dit moment lopen dergelijke procedures in Rijnsweerd en Tuindorp. In de binnenstad geldt voor op straat parkeren een tarief van 4.34 euro per uur. Het toptarief in het centrum in Amsterdam is vijf euro per uur.

zaterdag 9 augustus 2014

Trots zijn mag!

Hartstikke trots las ik een artikel over “Parkeren als winstpost” vanochtend in het Brabants Dagblad. Ik ben in 2011 en 2012 door Oss ingehuurd als interim manager Parkeerbeheer en ook daarna heb ik Oss nog regelmatig bijgestaan met advies over de bedrijfsvoering van Parkeerbeheer. Oss innoveert graag en dat merken ze in de positieve exploitatie.

Toevallig heb ik vanuit Oss enkele keren met Veghel en Uden samengewerkt bij het zoeken naar mogelijkheden om structureel en fors op de beheerkosten te bezuinigen. Oss, Uden en Veghel hebben samen het ophalen van contant geld uit de parkeerautomaten aanbesteed. Per gemeente liep die bezuiniging op tot tientallen procenten en dat scheelde elke gemeente tientallen duizenden euro’s per jaar. Daarom is het goed om te zien dat deze drie gemeenten heel positief scoren in het onderzoek van het CROW. Bovendien ben ik er van overtuigd dat een structurele samenwerking van de AS50- gemeenten op het gebied van parkeren nog veel meer schaalvoordelen kan opleveren.

Bij tijd en wijle eens door een “vreemde” je parkeerexploitatie laten beoordelen en hem kritische vragen laten stellen kan nieuwe inzichten geven in de kansen om de exploitatie te verbeteren. Ik kijk dan vooral naar functionele besparingen en ik zoek niet naar boekhoudkundige trucjes om om bepaalde kosten ergens anders te verstoppen. Vestzak-broekzak is namelijk geen oplossing. Ook moet je die slag organisatiebreed durven uitvoeren. In Oss heeft de technisch medewerker bedacht hoe je structureel kon besparen op de administratieve handelingen voor de chipknip.

Ik doe dat graag samen met u en maak daar graag een afspraak over. Binnen twee dagdelen kunnen we samen een heel eind komen.

vrijdag 25 april 2014

VNG wil af van betalen per minuut



Margot Limburg 25 april 2014
in Binnenlands Bestuur

Wetsvoorstellen van de PvdA om betaald parkeren per minuut overal mogelijk te maken en verplicht te stellen, stuiten op verzet van de VNG. De vereniging trekt ‘nut en noodzaak’ van de wetten in twijfel en vraagt indiener Atje Kuiken de voorstellen in te trekken.

Belparkeren

De wetsvoorstellen van het PvdA-Kamerlid worden op dit moment behandeld in de Tweede Kamer. Detailhandel Nederland is een groot voorstander van de mogelijkheid om per minuut af te rekenen. Volgens de VNG zijn er op dit moment zo’n 150 gemeenten waarin betaald moet worden om te parkeren. In 100 daarvan bestaat de mogelijkheid om te betalen per minuut. Dat kan bijvoorbeeld door middel van ‘belparkeren’, aanmelden en betalen per mobiele telefoon. ‘Gezien de snelle ontwikkelingen rondom mobiel betalen in het algemeen en belparkeren in het bijzonder, gaan wij ervan uit dat binnen afzienbare tijd ook in de overige 50 gemeenten belparkeren mogelijk zal zijn’, schrijft de VNG aan Kuiken. Daarmee is de noodzaak tot een wet die dit verplicht verdwenen.

Tien cent

De VNG wijst erop dat bij vrijwel alle gemeenten de parkeertijd weliswaar in uren aangegeven staat, maar dat vaak ook voor een kortere termijn kan worden betaald. In de meeste gevallen zijn de minimale kosten tien cent. Daarnaast maakt het wetsvoorstel inbreuk op de gemeentelijke autonomie op heffing van parkeerbelastingen, adviseren wij u dit wetsvoorstel in te trekken.

Garages

Ook daar waar private partijen parkeergelegenheid aanbieden, zoals in parkeergarages of op parkeerterreinen, zou de gemeente ervoor moeten zorgen dat er per minuut kan worden betaald, zo staat in een tweede wetsvoorstel. De VNG is ook tegenstander van dit voorstel. ‘Wij zijn van mening dat de wetgever zich in principe niet moet bemoeien met de wijze waarop de markt tussen aanbieders en gebruikers van in dit geval parkeergelegenheid functioneert.’ Alleen als er sprake is van ernstig falen van de markt zouden gemeenten moeten ingrijpen. Bovendien is de vereniging er niet van overtuigd dat betalen in kleinere eenheden gunstiger zal uitpakken voor de klant.



reactie ParkeerStrateeg (Persbericht):

Betalen per minuut gaat parkeerder geld kosten

PvdA tweede kamerlid Attje Kuiken dient een wetsvoorstel in om het afrekenen per minuut voor parkeren mogelijk te maken. Bart van de Hulsbeek, verkeersplanoloog bij het adviesbureau ParkeerStrateeg stelt dat dit de parkeerder waarschijnlijk meer geld gaat kosten. Nieuwe technieken maken het wel mogelijk maar de mens is er nog niet aan toe.

Attje Kuiken vindt het oneerlijk dat je niet per minuut kunt afrekenen omdat je bij de pomp wel kunt afrekenen per milliliter en telefoneren wordt ook per seconde afgerekend. Daarom moet de parkeerder ook per minuut kunnen betalen. Of dit afrekenen per minuut alleen geldt voor parkeergarages of ook voor parkeren op straat, is niet geheel duidelijk. Ook op straat is afrekenen per minuut namelijk niet altijd mogelijk vanwege technische beperkingen. Je kunt bovendien beter spreken over “afrekenen per kleinst gebruikte munteenheid”.

Er zijn bezwaren, vooral als het gaat om contant afrekenen. Ten eerste kun je tanken en telefoneren niet vergelijken met parkeren. Telefoneren wordt een keer per maand en bovendien nooit contant afgerekend en de pomphouder kan zijn inkomende contante geld als wisselgeld gebruiken. Elke dienst en elk product heeft zijn eigen afrekenmethode met bijbehorende eenheden. “Een brood kun je ook niet per sneetje afrekenen, is dat oneerlijk?”, vraagt Van de Hulsbeek: “ooit exact een kilo appels kunnen kopen?”. Daarbij komt dat parkeren op straat vaak vooraf betaald moet worden. Het vergt nogal wat planningstalent om vooraf te kunnen inschatten hoeveel minuten je nodig hebt om je boodschappen te doen.

Ten tweede werken de meeste parkeerautomaten nog steeds met contant geld. Het inkomende geld wordt in een kluisje gestort en het wisselgeld komt uit een stuk of vijf aparte kokertjes in de automaat, dat is een wereldwijd gegeven. Meestal accepteren Europese automaten munten van tien cent of meer. Afrekenen per minuut betekent dat je kleinere munteenheden moet gaan gebruiken. Als je munten van een en twee euro als wisselgeld wilt handhaven, moeten parkeerautomaten flink aangepast worden. Die investering moet terugverdiend worden en daarvoor betaalt de parkeerder. Door het gebruik van kleinere munteenheden is de kluis eerder vol en de wisselvoorraad eerder op. Het bijvullen van wisselgeld en het leeghalen van kluisjes is mensenwerk, mensenwerk is duur en ook dat moet terugverdiend worden. Daar betaalt de parkeerder voor.

Alleen bij “cashless parkeren”, parkeren zonder contant geld, is afrekenen per minuut mogelijk. Of liever gezegd: afrekenen per cent. Of de klant erop zit te wachten dat hij niet meer met contant geld kan parkeren, is nog maar de vraag. Betalen met een pas is al jaren mogelijk en met de smartphone kun je voor parkeren betalen via SMS of APP. Toch willen vooral ouderen graag met muntgeld kunnen betalen omdat pinnen zo’n gedoe is en ze vaak geen smartphone hebben. Van de Hulsbeek is er van overtuigd dat het niet lang meer zal duren voordat contant betalen voor parkeren wordt afgeschaft. Als het zover is, zal de parkeerautomaat uit het straatbeeld verdwijnen. Als het zover is, betaalt iedereen achteraf en niemand teveel. Een bijkomend voordeel is dat de kans op een parkeerbon kleiner wordt, je kunt nooit meer te weinig betaald hebben.