Posts tonen met het label exploitatie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label exploitatie. Alle posts tonen

donderdag 24 december 2015

Kwartier gratis parkeren in Breda gaat nu echt in

Vanaf 1 januari 2016 mogen alle automobilisten in Breda 15 minuten gratis parkeren in de Boschstraat, de Korte Boschstraat, de Haagdijk, de Nieuwe Haagdijk en de Nieuwe Ginnekenstraat.

Om dat mogelijk te maken worden de parkeerautomaten in die straten dezer dagen aangepast. Op die datum wordt ook in die straten het betaald parkeren op kenteken ingevoerd. Dat betekent dat een automobilist die via de automaat betaalt, vanaf eind volgende week daarop zijn kenteken in moet tikken. Het ticket dat vervolgens door de automaat uitgedraaid wordt, moet als extra controle nog steeds achter de voorruit gelegd worden.

Wie langer dan 15 minuten wil parkeren zal vooraf moeten betalen, maar de eerste 15 minuten worden dan automatisch niet meegerekend. Voor mensen die gebruikmaken van hun mobiele telefoon en een parkeerapp van Parkmobile, Yellow Brick of ANWB Mobiel Parkeren verandert er niets. De software op de telefoon zorgt ervoor dat de teller van de digitale kassa pas na 15 minuten begint te lopen.

Ondernemers uit de binnenstad hebben het afgelopen jaar stevig gelobbyd voor een half uur gratis parkeren, maar zeggen tevreden te zijn met het kwartier dat uiteindelijk uit de bus gerold is.

Ter memorie: een fotoalbum met foto's over hoe er vroeger in Breda overal gratis geparkeerd mocht worden. Met een heuse officiële 'autobewaker', die namens de gemeente op de gratis geparkeerde auto's lette. En dat gratis deed.

vrijdag 5 juni 2015

Parkeertarieven lijken shopstopper

De binnenstad wint het duidelijk van online. Om deze voorsprong te behouden is het belangrijk dat binnensteden goed presteren op winkelaanbod, bereikbaarheid en sfeer & beleving. De steden die daarop het best gewaardeerd worden zijn Maastricht, Den Bosch en Haarlem. Prestaties op de P van parkeren zijn voor veel consumenten een doorn in het oog. Dit blijkt uit de Retail Gemeente Atlas 2015, een initiatief van Q&A Research & Consultancy.

Den Bosch

Maastricht en Den Bosch de aantrekkelijkste steden

Maastricht en Den Bosch staan bovenaan in de lijst van aantrekkelijke winkelsteden. Dat blijkt uit de Retail Gemeente Atlas 2015, een initiatief van Q&A Research & Consultancy uit Amersfoort. De steden zijn beoordeeld op winkelaanbod, bereikbaarheid en sfeer & beleving.

Lijst

De lijst wordt aangevoerd door Maastricht en Den Bosch. Deze middelgrote steden staan samen met Haarlem in de top 3, voor grote steden als Groningen (13), Rotterdam (21), Nijmegen (28), Utrecht (30), Arnhem (44) en Amsterdam (50).

Winkelen doe je in Maastricht, Haarlem of Den Bosch

De 60 grootste binnensteden van Nederland zijn beoordeeld op de domeinen winkelaanbod, bereikbaarheid, sfeer & beleving en horeca. Het winkelaanbod is het doorslaggevende domein en daarop krijgt Maastricht de beste beoordeling. Daarna volgen Haarlem, Den Bosch, Rotterdam en Groningen. Variatie en aanwezigheid van zelfstandige winkels zijn belangrijke thema’s. Op dat laatste krijgt Haarlem de hoogste score.

Parkeren de bottleneck voor veel steden

Zonder het domein parkeren zou de ranglijst er compleet anders uitgezien hebben. Steden zoals Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Arnhem, Delft en Groningen hadden dan veel hoger op de lijst gestaan. Zij worden afgerekend op hun parkeertarief, het aantal parkeerplekken of de bereikbaarheid van de parkeerplekken. De onderzochte steden scoren gemiddeld een 5,6 op parkeertarieven en 25 steden krijgen een onvoldoende.

Historisch karakter en gezelligheid maken het verschil

Met betrekking tot sfeer en beleving zijn de verschillen groot op de thema’s historisch karakter en gezelligheid. Op historisch karakter krijgen Delft, Maastricht en Haarlem het hoogste cijfer. Almere, Nieuwegein en Lelystad scoren daar het laagst op. Op het thema gezelligheid weten, naast de top drie steden Maastricht, Den Bosch en Haarlem, ook Delft, Utrecht, Breda, Amsterdam en Groningen goed te presteren.

De binnenstad wint dik van online

Goed nieuws voor de binnenstad. Voor de gemiddelde binnenstad geldt dat meer dan 80% liever daar winkelt dan online. De verschillen zijn echter groot per binnenstad. Voor Haarlem, Den Bosch, Gouda, Nijmegen en Roermond geldt dat meer dan 90% de voorkeur geeft aan de binnenstad. Bij Vlaardingen, Ede, Almelo, Den Helder en Schiedam kiest meer dan 25% voor online.

dinsdag 7 april 2015

Utrecht haalt fors meer parkeergeld op

Utrecht heeft vorig jaar fors meer geld opgehaald met betaald parkeren. De verkoop van parkeervergunningen en parkeerkaartjes brachten 2.7 miljoen euro extra in de gemeentekas.

Dat blijkt uit cijfers die deze krant heeft opgevraagd bij de gemeente. De opbrengst van de parkeervergunningen steeg met bijna vijfentwintig procent naar 5,4 miljoen euro. Het kort parkeren op straat leverde 17,6 miljoen euro op. Dat is ruim tien procent meer dan in 2013.

Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) verklaart de stijging van de opbrengst uit tariefsverhogingen en de uitbreiding van het gebied met betaald parkeren. Mogelijk is er ook meer gecontroleerd, zegt ze. Vooral voor de bewonersvergunningen rondom het centrum moet meer worden betaald.

Investeren

De gemeente wordt er desondanks niet rijk van, aldus Van Hooijdonk. ,,Er moet zelfs geld bij. We investeren heel veel in P & R's en garages, zoals bij Vaartsche Rijn. Alleen in Amsterdam is betaald parkeren kostendekkend''.

Oppositiepartij CDA is zeer kritisch over het parkeerbeleid van de gemeente. Fractievoorzitter Sander van Waveren: ,,Het is opnieuw duidelijk dat betaald parkeren als melkkoe dient en niet om de ruimte op straat te reguleren. Investeringen in nieuwe parkeervoorzieningen zijn niet alleen kostenposten, maar leveren ook een levendige en vitale binnenstad op.''

Draagvlak

Of de opbrengsten verder stijgen, hangt volgens Van Hooijdonk af van uitbreiding van het betaald parkerengebied. ,,De procedure voor de invoering is gewijzigd. De uitbreiding is afhankelijk van een draagvlakmeting onder bewoners.''

Op dit moment lopen dergelijke procedures in Rijnsweerd en Tuindorp. In de binnenstad geldt voor op straat parkeren een tarief van 4.34 euro per uur. Het toptarief in het centrum in Amsterdam is vijf euro per uur.

woensdag 11 maart 2015

Goedkoper parkeren Utrecht werkt niet

De pilot die de gemeente in januari heeft ingevoerd om voor het eerste half uur slechts 20 cent aan parkeergeld te betalen bij de Kanaalstraat/Damstraat is mislukt. Dat heeft het college van B&W gisteren laten weten.

De bedoeling van het lagere parkeertarief was om meer bezoekers naar het gebied te trekken en het moest het voor een betere beschikbaarheid van de parkeerplaatsen zorgen. Deze theorie bleek echter niet zo te werken in de praktijk.

Het lage tarief leverde een toename van extra autoverkeer voor de korte afstand op en het aantal bezoekers voor het winkelgebied is niet toegenomen. Het gevolg hiervan: de verkeerssituatie werd er hierdoor niet veiliger op. Het college ziet nu de parkeergarage Kop van Lombok als alternatief voor het goedkope tarief.

Gevolg van deze bevindingen is dat het goedkopere tarief van €0,20 voor een half uur parkeren niet ergens anders in Utrecht toegepast gaat worden. Het college is tot de conclusie gekomen dat de aantrekkelijkheid van een winkelstraat niet wordt bepaald door het parkeertarief. Daarnaast heeft het goedkope tarief een negatief effect op de parkeerexploitatie.

Bron: DUIC

donderdag 5 maart 2015

Parkeergarages staan leeg, tarieven stijgen door

Veertig procent van de gemeenten heeft het parkeertarief op straat verhoogd, zo blijkt uit de Nationale Parkeertest 2015 van Detailhandel Nederland. De tarieven op straat van deze gemeenten zijn met gemiddeld 6% gestegen. Een uitschieter is de gemeente Haarlem met een stijging van maar liefst 20%. Ook tarieven van parkeergarages stijgen nog steeds. De Q-Park parkeergarage aan de Gedempte Gracht in Den Haag spant de kroon met een stijging van 27%.

Uit de Nationale Parkeertest blijkt dat de gemiddelde parkeertarieven gestegen zijn, maar de stijging begint af te vlakken. Waar de stijging vorig jaar nog 5% was, is het dit jaar 2%. Bijna driekwart van de parkeergarages houdt het tarief gelijk. Gemeenten en commerciële exploitanten lijken zich bewust te worden van het effect van parkeertarieven op consumenten die de binnenstad bezoeken.

Dit besef is hard nodig, in een tijd waarin parkeergarages leegstaan en de tarieven de afgelopen vijf jaar met een derde zijn verhoogd. Jildau Schuilenburg, secretaris Vestigingszaken Detailhandel Nederland: “Het is onvoorstelbaar dat er nog steeds gemeenten en parkeerexploitanten zijn die de tarieven verhogen. Juist in voor de detailhandel zware tijden zouden deze partijen er goed aan doen om de tarieven te verlagen. Dat stimuleert de lokale economie en komt de leefbaarheid van de binnenstad ten goede.”

Betalen per minuut

Detailhandel Nederland pleit met de ANWB, Koninklijke Horeca Nederland en de PvdA voor eerlijke en transparante parkeertarieven. Betalen moet per minuut kunnen, zodat de consument alleen betaalt voor de daadwerkelijke parkeertijd en parkeergarages kan vergelijken. Maar, 19% van de parkeergarages heeft nog altijd een minimum tijdseenheid van 60 minuten. Voor anderhalf uur parkeren betaalt de consument daardoor 12% te veel. Het wetsvoorstel van de PvdA stuit op weerstand. Tegenstanders stellen dat technologische ontwikkelingen zo’n wet op korte termijn al overbodig maken. Maar, nog maar 14% van de Nederlanders gebruikt een app om met de mobiele telefoon af te rekenen1. Dat betekent dat 86% van de mensen nog altijd te veel betaalt voor parkeren.

De beste parkeergarage van Nederland staat in Groningen

De Damsterdiepgarage in Groningen is dit jaar uitgeroepen tot de Beste Parkeergarage van Nederland. De parkeergarage voerde geen tariefsverhoging in en de parkeerkosten voor bezoekers zijn laag, namelijk 1 euro per 24 minuten. Verder is de garage goed onderhouden en zijn de voorzieningen uitstekend op orde.

Bron: detailhandel.nl

vrijdag 6 februari 2015

Naar nieuwe parkeertarieven?

Automobilisten zijn niet verplicht om hun kenteken in te voeren bij de parkeerautomaat. Het is voldoende om een kaartje te kopen en dat achter de voorruit te leggen. Dat heeft de rechter beslist in een zaak die was aangespannen door de Stichting Privacy First. Feitelijk zegt de rechter: "als u kunt aantonen dat de belasting voldaan is, kan er geen naheffing worden opgelegd". Wat betekent dit voor het betaald parkeren in de toekomst? 

Kentekenparkeren is gemak

Kentekenparkeren maakt controle en handhaving een stuk gemakkelijker. Controleurs scannen de kentekens van geparkeerde voertuigen en als het goed is, zijn die kentekens via de parkeerautomaat of dankzij belparkeren ingevoerd in de database die voor de controle gebruikt wordt. Wie niet in de database staat, krijgt een bon. Daar heeft de rechter nu eigenlijk een stokje voor gestoken. Als je kunt aantonen dat je de parkeerbelasting betaald hebt, bijvoorbeeld met een kaartje uit de automaat maar ook achteraf via een bankafschrift (bij het gebruik van een pinpas), toon je aan dat de belasting betaald is. Op zich is dat een logische zaak en eigenlijk hadden we dat op grond van jurisprudentie ook wel kunnen verwachten..

Kentekenparkeren is efficiënt

Kentekenparkeren heeft vooral voordelen voor gemeente. Het is een efficiënt en effectief proces en dat scheelt, zeker op de langere termijn, in de exploitatiekosten. Daarom zijn veel gemeentes er voor en het liefst zouden gemeentes het gebruik van contant geld, bonnetjes et cetera inwisselen voor het betalen met een pasje of via de smartphone. Nu het gewenst gedrag kennelijk minder gemakkelijk af te dwingen is, is het een mooi moment om de belastingheffing eens tegen het licht te houden.

Transactiekosten

Ik ben er wel voor dat er onderscheid gemaakt wordt tussen de parkeerbelasting en transactiekosten. Als fervent gebruiker van het "belparkeren" vind ik het prima dat ik een bescheiden abonnementsgeld per maand betaal en vijftien cent per parkeertransactie. Ik betaal meer voor het parkeren dan iemand die gewoon bij de automaat betaalt. Dat levert mij gemak op: ik betaal nooit veel teveel voor het parkeren en ik krijg ook geen bon als ik volgens de plaatselijke regels parkeer en het systeem in werking zet. Wie weet ben ik per saldo goedkoper uit, ik heb dat nooit uit willen rekenen.
Ondertussen betaalt de gemeente enkele procenten over de inkomsten aan de belprovider en heeft daar kennelijk ook vrede mee.

Waarom zouden we niet alle transactiekosten rechtstreeks door de parkeerder laten betalen? Op grond van gegevens kunnen we berekenen wat de kosten zijn voor de verschillende betaalsoorten: belparkeren, pinnen, dip & go en contant (en vergunningen) en we kunnen ook in beeld brengen wat het printen van een parkeerkaartje kost. Als privacy écht iets waard is, moet je contant betalen bij de automaat en een kaartje vragen. voor beide stappen in het proces kunnen kosten berekend worden. Ook de exploitatiekosten van de automaat kunnen worden toegeschreven aan de parkeerders die van de automaat gebruik maken. Dat zijn alle parkeerders behalve de belparkeerders (en vergunninghouders). 

Voordelen

Op deze manier geef je de parkeerder meer vrijheid om te kiezen voor gemak, voor lage kosten of voor privacy. Afhankelijk van de keuze van de parkeerder betaalt hij daar een prijs voor. Wellicht moet de wetgeving aangepast worden maar daar is vast wel een mouw aan te passen. Laten we wel zijn, waarom betalen belparkeerders mee aan de langzaam verouderende infrastructuur van de parkeerautomaat terwijl ze er geen gebruik van maken?

woensdag 31 december 2014

Toch BTW-heffing in parkeergarage zonder slagboom

Vanaf 1 januari 2015 worden gemeentelijke parkeergarages en terreinen met uitsluitend kentekenregistratie in de btw-heffing betrokken. Om oneerlijke concurrentie met het bedrijfsleven tegen te gaan, heeft het ministerie van Financiën artikel 3 van de uitvoeringsbeschikking omzetbelasting 1968 op dit punt aangepast (Staatscourant 2014, nr. 36880). Tot 2015 viel parkeren alleen onder de BTW-heffing als er een fysieke afsluiting zoals een speedgate of slagboom aanwezig was om te waarborgen dat het parkeergeld betaald werd.

De relevante passages uit de uitvoeringsregeling zijn hieronder opgenomen.

Regeling van de Staatssecretaris van Financiën van 30 december 2014, nr. IZV 2014/715M, tot wijziging van enige uitvoeringsregelingen inzake de fiscaliteit en douane alsmede van de Wet op de accijns


30 december 2014
Nr. IZV 2014/715M

Directoraat-Generaal voor Fiscale Zaken; Directie Internationale Zaken en Verbruiksbelastingen

De Staatssecretaris van Financiën,

Handelende wat artikel 3.13 van de Wet inkomstenbelasting 2001 betreft in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Milieu;

Handelende wat artikel 13 van de Wet op de loonbelasting 1964 betreft in overeenstemming met de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

Gelet op de artikelen 3.13, 3.22, 3.104, 3.133, 5.16a, 5.17f, 6.17 en 6.18 van de Wet inkomstenbelasting 2001, de artikelen 13, 28a, 31a en 32 van de Wet op de loonbelasting 1964, artikel 9 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, artikel 33 van de Successiewet 1956, de artikelen 7, 9 en 23 van de Wet op de omzetbelasting 1968, de artikelen 4, 9 en 13 van het Uitvoeringsbesluit omzetbelasting 1968, de artikelen 2:1, 6:1, 6:3 en 9:6a van de Algemene douanewet, artikel 3:2 van het Algemeen douanebesluit, de artikelen 36, 37, 40, 63, 64, 71, 71b en 78 van de Wet op de accijns, artikel 14 van de Wet op de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken in samenhang met artikel 40 van de Wet op de accijns, artikel 10 van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992, de artikelen 23, 31b, 50, 59, 59a en 71 van de Wet belastingen op milieugrondslag, de artikelen 3, 5b en 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de artikelen 19, 26 en 69 van de Invorderingswet 1990 en artikel 4.8 van de Belastingwet BES;

Besluit:
....

ARTIKEL VI

De Uitvoeringsbeschikking omzetbelasting 1968 wordt als volgt gewijzigd:

A
In artikel 3 wordt ‘fysieke barrière’ vervangen door: fysieke barrière of een registratie bij de in- of uitrit.

B
In artikel 5, onderdeel b, wordt ‘terzake van de verstrekking van het kentekenbewijs’ vervangen door: ter zake van de inschrijving en tenaamstelling van het voertuig in het kentekenregister, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel i, van de Wegenverkeerswet 1994.

C
Aan artikel 9a wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel h door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

et cetera

vrijdag 7 november 2014

Amsterdam Noord wil gratis parkeren

Het stadsdeel Noord wil onbetaald parkeren bij winkelcentra invoeren om meer klanten te trekken, maar de ondernemers moeten die rekening zelf betalen. „Hier zakt je broek van af”, aldus MKB-directeur Ellen Jacobs.

Het gaat niet goed met de winkelcentra in Noord. Door economisch slechte tijden, de concurrentie van internet en het feit dat Noord niet het meest welvarende deel van stad is, staan panden leeg en kunnen winkeliers soms maar net het hoofd boven water houden.

Om ondernemers te helpen, heef het stadsdeel grootse plannen. Bij de grote winkelcentra als het Buikslotermeerplein en Boven ’t Y kan de eerste anderhalf uur gratis kan worden geparkeerd in een van de garages. In kleinere wijkwinkelcentra als het Waterlandplein en het Bezaanjachtplein komt een blauwe zone.

Maar Noord krijgt de balans voor deze parkeerplannen niet op orde. „En in ruil voor de gederfde parkeerinkomsten moeten de ondernemers ineens een half miljoen ophoesten. Je biedt aan de ene kant aan om de kwetsbare winkeliers te helpen, maar aan de achterdeur wordt het prijskaartje van deze plannen weer bij de ondernemers neergelegd. Onacceptabel”, aldus Jacobs.

Noord heeft onlangs de plannen als advies het College van Burgemeesters en Wethouders uitgebracht. Het is namelijk de centrale stad die uiteindelijk over het parkeerbeleid gaat. Als de centrale stad het advies overneemt, worden de parkeerplannen begin 2015 ingevoerd.

Bron: Telegraaf 7-11-2014

woensdag 27 augustus 2014

Eindhoven verliest parkeerzaak van Switchpark

EINDHOVEN - De 400 parkeerplaatsen rond Philips Lighting aan de Mathildelaan in Eindhoven mogen als zodanig gebruikt blijven worden, ook al staat het complex leeg en is parkeren daarom strikt genomen in strijd met het bestemmingsplan. Dat is de uitkomst van een rechtszaak die was aangespannen door het beveiligingsbedrijf Parking & Protection dat onder de naam Switchpark het terrein tijdelijk uitbaat.
Toch is Philips Lighting en parkeren vaak wél een goede combinatie
De gemeente Eindhoven had het bedrijf een dwangsom opgelegd van 5000 euro per dag, omdat het parkeren in strijd zou zijn met het bestemmingsplan.

Volgens de voorzieningenrechter heeft de gemeente hier weliswaar gelijk in, maar heeft ze onvoldoende gemotiveerd waarom ze niet heeft mee willen werken aan een vergunning om het parkeren tijdelijk mogelijk te maken. Deze mogelijkheid is expliciet opgenomen in het bestemmingsplan, constateert de rechter.

(Bron: Eindhovens Dagblad)

dinsdag 26 augustus 2014

Loungen op een parkeerplaats

Dit is leuk: Verkeersnet maakt melding van de Park(ing) Day, binnenkort in Rotterdam. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.

Ik citeer een stukje van Verkeersnet:

PARK(ing) Day sluit als experiment perfect aan bij de doelstellingen voor de binnenstad als City Lounge; dé plek voor ontmoeting, verblijf en vermaak met meer ruimte voor groen, aldus de gemeente.

Dat mag vergunningvrij op vrijdag 19 september tussen 7 uur ’s ochtends en 22 uur ’s avonds. De invulling kan variëren van sport en spel tot creatieve workshops of gewoon lekker loungen op een stukje gras. ‘Hierdoor ontstaan er vele groene miniparkjes waar van alles op te doen is en wat de binnenstad leuk en gezellig maakt!’

Heel officieel mag je op een parkeerplaats alleen die voertuigen parkeren waarvoor die parkeerplaatsen zijn aangelegd, een dagje een (deel van) een parkeerterrein "afhuren" om een parkje aan te leggen of een potje te voetballen is dus niet mogelijk.

Heel officieel kun je ook niet zomaar een stukje van de weg bestemmen om ander dingen mogelijk te maken. Maar dat het een ludiek evenement is, dat staat vast. Blijft de vraag of je die dag ook vergunningvrij je auto mag parkeren op zo'n vergunningvrij plaatsje.

zaterdag 9 augustus 2014

Trots zijn mag!

Hartstikke trots las ik een artikel over “Parkeren als winstpost” vanochtend in het Brabants Dagblad. Ik ben in 2011 en 2012 door Oss ingehuurd als interim manager Parkeerbeheer en ook daarna heb ik Oss nog regelmatig bijgestaan met advies over de bedrijfsvoering van Parkeerbeheer. Oss innoveert graag en dat merken ze in de positieve exploitatie.

Toevallig heb ik vanuit Oss enkele keren met Veghel en Uden samengewerkt bij het zoeken naar mogelijkheden om structureel en fors op de beheerkosten te bezuinigen. Oss, Uden en Veghel hebben samen het ophalen van contant geld uit de parkeerautomaten aanbesteed. Per gemeente liep die bezuiniging op tot tientallen procenten en dat scheelde elke gemeente tientallen duizenden euro’s per jaar. Daarom is het goed om te zien dat deze drie gemeenten heel positief scoren in het onderzoek van het CROW. Bovendien ben ik er van overtuigd dat een structurele samenwerking van de AS50- gemeenten op het gebied van parkeren nog veel meer schaalvoordelen kan opleveren.

Bij tijd en wijle eens door een “vreemde” je parkeerexploitatie laten beoordelen en hem kritische vragen laten stellen kan nieuwe inzichten geven in de kansen om de exploitatie te verbeteren. Ik kijk dan vooral naar functionele besparingen en ik zoek niet naar boekhoudkundige trucjes om om bepaalde kosten ergens anders te verstoppen. Vestzak-broekzak is namelijk geen oplossing. Ook moet je die slag organisatiebreed durven uitvoeren. In Oss heeft de technisch medewerker bedacht hoe je structureel kon besparen op de administratieve handelingen voor de chipknip.

Ik doe dat graag samen met u en maak daar graag een afspraak over. Binnen twee dagdelen kunnen we samen een heel eind komen.

woensdag 18 juni 2014

Worden gemeenten rijk van parkeergeld?

Vanochtend las ik op Auto.Blog.NL dat gemeenten goud verdienen aan betaald parkeren. Volgens de blog halen de gemeenten samen ongeveer 660 miljoen op, 15 miljoen meer dan vorig jaar en zelfs bijna honderd miljoen meer dan in 2010. En daarmee verdienen ze dus goud.

De blog meldt: "Voor de meeste gemeenten zijn inkomsten uit parkeergelden niet meer of minder dan een belangrijke inkomstenbron. Voor Amsterdam vormt deze belasting ruim 27 procent van alle inkomsten uit heffingen. Voor een kwart van alle gemeenten die parkeergelden innen bedraagt de opbrengst hiervan 10 procent of meer van de totale heffingsinkomsten. Vooral als je weigert om echt te bezuinigen op je eigen uitgaven is deze vorm van tol heffen een heel belangrijke natuurlijk!"

Hoe schril is het contrast met de publicatie van KpVV|CROW waaruit blijkt dat 136 van de 155 gemeenten waar betaald parkeren is ingevoerd verlies maken op de exploitatie van dit ordeningsmiddel. Opvallend is dat ook kleinere toeristische gemeenten aan betaald parkeren overhouden. Ik heb de top tien uit het overzicht van KpVV|CROW hieronder overgenomen.

  1AmsterdamZeer sterk stedelijk266,8
  2ZandvoortMatig stedelijk185,3
  3Valkenburg aan de GeulWeinig stedelijk110,0
  4RotterdamZeer sterk stedelijk102,0
  5Bergen (NH)Weinig stedelijk  99,2
  6NoordwijkMatig stedelijk  98,8
  7HaarlemZeer sterk stedelijk  93,7
  8MuidenNiet stedelijk  86,3
  9’s-HertogenboschSterk stedelijk  85,8
10GoesMatig stedelijk  84,8

Wat mij opvalt bij mijn opdrachtgevers is dat er vaak snel op hardware wordt afgeschreven omdat de innovatieve, vaak softwarematige, ontwikkelingen snel gaan. In sommige gevallen, zoals met het afschaffen van de chipknip per 1 januari 2015, ontkomen gemeenten niet aan het versneld afschrijven van hardware. Voor het overige valt er in de bedrijfsvoering van parkeren nog best een hoop te verdienen.



donderdag 5 juni 2014

Nieuwe parkeergarage in Haarlem geopend

Haarlem is een parkeergarage rijker. Onder het verbouwde Provinciehuis aan de Dreef is nu ruimte voor 229 auto's. Op werkdagen is ongeveer de helft daarvan bezet door auto's van ambtenaren, de rest is voor het winkelend publiek.

Lees de rest van het bericht op RTV Noord-Holland

ParkeerStrateeg heeft in de periode 2008 - 2010 een fors aandeel geleverd aan de ontwikkeling van de parkeergarage als adviseur nieuwbouw: 
  • opstellen exploitatiemodel 
  • opstellen functioneel programma van eisen 
  • adviseren van het ontwerpteam 
  • advies over ruimtelijke aspecten en vergunningverlening