Posts tonen met het label parkeren. Alle posts tonen
Posts tonen met het label parkeren. Alle posts tonen

donderdag 24 december 2015

Kwartier gratis parkeren in Breda gaat nu echt in

Vanaf 1 januari 2016 mogen alle automobilisten in Breda 15 minuten gratis parkeren in de Boschstraat, de Korte Boschstraat, de Haagdijk, de Nieuwe Haagdijk en de Nieuwe Ginnekenstraat.

Om dat mogelijk te maken worden de parkeerautomaten in die straten dezer dagen aangepast. Op die datum wordt ook in die straten het betaald parkeren op kenteken ingevoerd. Dat betekent dat een automobilist die via de automaat betaalt, vanaf eind volgende week daarop zijn kenteken in moet tikken. Het ticket dat vervolgens door de automaat uitgedraaid wordt, moet als extra controle nog steeds achter de voorruit gelegd worden.

Wie langer dan 15 minuten wil parkeren zal vooraf moeten betalen, maar de eerste 15 minuten worden dan automatisch niet meegerekend. Voor mensen die gebruikmaken van hun mobiele telefoon en een parkeerapp van Parkmobile, Yellow Brick of ANWB Mobiel Parkeren verandert er niets. De software op de telefoon zorgt ervoor dat de teller van de digitale kassa pas na 15 minuten begint te lopen.

Ondernemers uit de binnenstad hebben het afgelopen jaar stevig gelobbyd voor een half uur gratis parkeren, maar zeggen tevreden te zijn met het kwartier dat uiteindelijk uit de bus gerold is.

Ter memorie: een fotoalbum met foto's over hoe er vroeger in Breda overal gratis geparkeerd mocht worden. Met een heuse officiële 'autobewaker', die namens de gemeente op de gratis geparkeerde auto's lette. En dat gratis deed.

donderdag 13 augustus 2015

Eerste kwartier gratis parkeren in Breda

Bezoekers van Breda kunnen binnenkort in de "inloopstraten" het eerste kwartier gratis parkeren. Politieke partijen die momenteel onderhandelen over de nieuwe coalitie zijn het daar over eens.

Stop & Shop

Op Facebook melden de onderhandelaars: "we voeren in dat er de eerste 15 minuten gratis geparkeerd mag worden in de inloopstraten in het centrum. Stop and shop dus. Goed voor de ondernemers en makkelijk voor bezoekers". Het gaat om onder andere de Boschstraat, Haagdijk, Nieuwe Ginnekenstraat en Wilhelminastraat.

Hiermee geeft de mogelijk nieuwe coalitie van VVD, D66, SP en PvdA invulling aan de wensen van ondernemers uit die straten. Vorig jaar vroegen ze aan de gemeenteraad om parkeren het eerste half uur gratis te maken in de inloopstraten.

Ook in Tilburg

Ook in Tilburg is het al ruim anderhalf jaar mogelijk om op de Korvelseweg, het NS plein, de Besterdring en het Besterdplein de eerste vijftien minuten gratis te parkeren.

De motivatie destijds was: "Bakkers, cafetaria's, slagerijen, drogisterijen en dat soort bedrijven worden vaak maar kort bezocht. Door Stop & Shop in te voeren, hoef je voor die bezoekjes geen parkeergeld meer te betalen. Dat zal nog meer bezoekers naar de linten trekken," zo verwachte wethouder Roel Lauwerier (infrastructuur & mobiliteit) destijds.

donderdag 4 juni 2015

Súdwest-Fryslân verbiedt ‘schadelijk parkeren'

BOLSWARD - Súdwest-Fryslân wil haar straten en pleinen graag op orde houden en voldoende parkeerruimte bieden.

Daarom verbiedt ze het om spullen die niet zijn bedoeld voor verkeersdoeleinden langer dan drie dagen achtereen te stallen op parkeerterreinen. Het gaat bijvoorbeeld om boottrailers. Dat zou schadelijk zijn voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.

Het verbod geldt voor de bebouwde kommen van Bolsward, Hindeloopen, Makkum, Sneek, Stavoren en Workum en het gaat op 1 juni 2015 in.

woensdag 11 maart 2015

Goedkoper parkeren Utrecht werkt niet

De pilot die de gemeente in januari heeft ingevoerd om voor het eerste half uur slechts 20 cent aan parkeergeld te betalen bij de Kanaalstraat/Damstraat is mislukt. Dat heeft het college van B&W gisteren laten weten.

De bedoeling van het lagere parkeertarief was om meer bezoekers naar het gebied te trekken en het moest het voor een betere beschikbaarheid van de parkeerplaatsen zorgen. Deze theorie bleek echter niet zo te werken in de praktijk.

Het lage tarief leverde een toename van extra autoverkeer voor de korte afstand op en het aantal bezoekers voor het winkelgebied is niet toegenomen. Het gevolg hiervan: de verkeerssituatie werd er hierdoor niet veiliger op. Het college ziet nu de parkeergarage Kop van Lombok als alternatief voor het goedkope tarief.

Gevolg van deze bevindingen is dat het goedkopere tarief van €0,20 voor een half uur parkeren niet ergens anders in Utrecht toegepast gaat worden. Het college is tot de conclusie gekomen dat de aantrekkelijkheid van een winkelstraat niet wordt bepaald door het parkeertarief. Daarnaast heeft het goedkope tarief een negatief effect op de parkeerexploitatie.

Bron: DUIC

vrijdag 14 november 2014

Autobezitters niet naar centrum door parkeerproblemen

Een op de vijf automobilisten mijdt stadscentra of winkelcentra waar ze niet goed kunnen parkeren. Voor de helft van de bezoekers is het parkeeraanbod reden om met de fiets, lopend of met het openbaar vervoer naar het stadscentrum te gaan. Dat blijkt uit een onderzoek van ANWB en CROW naar ‘Trends in het parkeren’.

De ANWB-leden die zeggen niet met de auto naar het centrum te gaan, doen dat omdat ze de parkeerkosten te hoog vinden (78%), denken dat er toch geen vrije plek te vinden is (51%) of omdat ze de parkeerplekken te krap vinden (33%). Slechts 14% van de leden van de ANWB neemt het zoeken en de hoge tarieven voor lief en rijdt gewoon de stad in.

Parkeerproblemen in wijk

Verder blijkt dat tweederde van de ANWB-leden bijna nooit problemen heeft met parkeren in de eigen woonwijk; Een derde dus wel. Het is in oudere woonwijken toch vaak zoeken naar een parkeerplek. En zelfs de sociale contacten kunnen eronder leiden: van de leden met parkeerproblemen in de wijk geeft 11% van de ANWB-leden aan minder bezoek te krijgen door parkeerproblemen in de wijk.

Betalen voor parkeren doen leden steeds vaker met de mobiele telefoon. Inmiddels is dit voor 14% van de automobilisten de manier op te betalen voor een parkeerplek. Voor jongeren geldt dit meer dan voor ouderen. Deze ontwikkeling ziet de ANWB ook terug bij het aantal aanmelding voor de ANWB Parkeren app. Sinds de lancering is de app meer dan een miljoen keer gedownload.

De helft van de ANWB-autobezitters loopt overigens wel eens tegen problemen aan bij het betalen bij een parkeerautomaat. Kapotte of slecht leesbare automaten, een grote loopafstand naar de automaat, begrijpelijkheid en onvoldoende betalingsmogelijkheden noemt men het meest.

Voorkeur voor parkeergarage

Automobilisten verkiezen de parkeergarage boven parkeren langs de stoeprand, zoals de helft van de ANWB-autobezitters aangeeft. “Omdat ik achteraf kan betalen”, geeft 68 % als reden op om een parkeergarage binnen te rijden. Het idee dat de auto daar veiliger staat is voor 60% - mede - reden de parkeergarage te gebruiken.

Hoewel de meeste autobezitters dus de voorkeur geven aan parkeren in een parkeergarage, is er toch nog altijd een behoorlijk groep die liever op straat parkeert: een vijfde van de ANWB-autobezitters. Hiervan geeft 40% als reden dat men het lastig manoeuvreren vindt in een parkeergarage.

(Bron: ANWB)

vrijdag 7 november 2014

Amsterdam Noord wil gratis parkeren

Het stadsdeel Noord wil onbetaald parkeren bij winkelcentra invoeren om meer klanten te trekken, maar de ondernemers moeten die rekening zelf betalen. „Hier zakt je broek van af”, aldus MKB-directeur Ellen Jacobs.

Het gaat niet goed met de winkelcentra in Noord. Door economisch slechte tijden, de concurrentie van internet en het feit dat Noord niet het meest welvarende deel van stad is, staan panden leeg en kunnen winkeliers soms maar net het hoofd boven water houden.

Om ondernemers te helpen, heef het stadsdeel grootse plannen. Bij de grote winkelcentra als het Buikslotermeerplein en Boven ’t Y kan de eerste anderhalf uur gratis kan worden geparkeerd in een van de garages. In kleinere wijkwinkelcentra als het Waterlandplein en het Bezaanjachtplein komt een blauwe zone.

Maar Noord krijgt de balans voor deze parkeerplannen niet op orde. „En in ruil voor de gederfde parkeerinkomsten moeten de ondernemers ineens een half miljoen ophoesten. Je biedt aan de ene kant aan om de kwetsbare winkeliers te helpen, maar aan de achterdeur wordt het prijskaartje van deze plannen weer bij de ondernemers neergelegd. Onacceptabel”, aldus Jacobs.

Noord heeft onlangs de plannen als advies het College van Burgemeesters en Wethouders uitgebracht. Het is namelijk de centrale stad die uiteindelijk over het parkeerbeleid gaat. Als de centrale stad het advies overneemt, worden de parkeerplannen begin 2015 ingevoerd.

Bron: Telegraaf 7-11-2014

donderdag 28 augustus 2014

Parkeerplaats wordt terras in Rotterdam

Naast dat er op 19 september "vergunningvrij" gebruik mag worden gemaakt van parkeerplaatsen in Rotterdam (zie mijn blog van eergisteren), experimenteert Rotterdam ook met het in gebruik geven van parkeerplaatsen als terrasjes. Binnenlands bestuur en Misset Horeca berichten hierover.


Twaalf ondernemers hebben gevraagd om extra terras, tien aanvragen zijn al goedgekeurd. Horecabedrijven die extra terras willen, moeten een exploitatievergunning hebben en de parkeerplaatsen moeten direct voor de zaak liggen, zonder rijbaan ertussen.

Horecaondernemer Herman Hell twitterde: "Mooie mogelijkheid die de gemeente Rotterdam biedt". De proef loopt tot en met 19 oktober van dit jaar.

De Rotterdamse wethouder Visser: "Er zit zoveel energie in deze stad, daar moeten we veel meer gebruik van maken en ruimte aan geven. De innovatiekracht van Rotterdam moet weer de motor van de stad worden. We willen dat Rotterdam levendiger en gezelliger wordt. Dat lukt met dit soort initiatieven van ondernemers, dus we werken daar graag aan mee." Visser kan zich voorstellen dat de vraag rijst of hier geen gewilde parkeerruimte verloren gaat. "We hebben best een hele hoop parkeerplekken en het gaat hier maar om 12 plekken. Ik denk dat de lol van een extra terras het in de publieke opinie makkelijk wint van een paar parkeerplekken minder".

dinsdag 26 augustus 2014

Loungen op een parkeerplaats

Dit is leuk: Verkeersnet maakt melding van de Park(ing) Day, binnenkort in Rotterdam. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.

Ik citeer een stukje van Verkeersnet:

PARK(ing) Day sluit als experiment perfect aan bij de doelstellingen voor de binnenstad als City Lounge; dé plek voor ontmoeting, verblijf en vermaak met meer ruimte voor groen, aldus de gemeente.

Dat mag vergunningvrij op vrijdag 19 september tussen 7 uur ’s ochtends en 22 uur ’s avonds. De invulling kan variëren van sport en spel tot creatieve workshops of gewoon lekker loungen op een stukje gras. ‘Hierdoor ontstaan er vele groene miniparkjes waar van alles op te doen is en wat de binnenstad leuk en gezellig maakt!’

Heel officieel mag je op een parkeerplaats alleen die voertuigen parkeren waarvoor die parkeerplaatsen zijn aangelegd, een dagje een (deel van) een parkeerterrein "afhuren" om een parkje aan te leggen of een potje te voetballen is dus niet mogelijk.

Heel officieel kun je ook niet zomaar een stukje van de weg bestemmen om ander dingen mogelijk te maken. Maar dat het een ludiek evenement is, dat staat vast. Blijft de vraag of je die dag ook vergunningvrij je auto mag parkeren op zo'n vergunningvrij plaatsje.

dinsdag 24 juni 2014

In Rotterdam wordt 40% van de parkeertransacties met een mobieltje betaald

Er is nog een hoop te winnen in de "kleinere" gemeenten als het gaat om de promotie van het betalen voor parkeren met een mobieltje of smartphone. In een stad als Rotterdam wordt met gemak tien keer zo vaak gebruik gemaakt van een mobiele telefoon om te betalen voor parkeren.

Contact met enkele gemeenten tussen de 75.000 en 100.000 inwoners laat zien dat het gebruik daar eerder in de orde van 2,5 tot 5% ligt terwijl met gemak 80% van de parkeerders muntgeld gebruikt om af te rekenen. De overige parkeerders betalen met pin, chip of credit card (dat laatste vooral in parkeergarages). Uit een publicatie in Binnenlands Bestuur blijkt dat "mobiel parkeren" in een grote stad succesvoller is. Het lijkt me een uitdaging voor de providers om eens te laten onderzoeken waarom het gebruik daar zoveel hoger is. Kennelijk is er nog een wereld te winnen.

Ondertussen vernieuwt Rotterdam ook alle automaten en komen er bijna 2500 te vervallen. Ook dat vraagt om een gebruikersonderzoek. In hoeverre zijn parkeerders bereid om te accepteren dat ze een flink eind moeten lopen om parkeergeld te moeten voldoen en wat wordt het alternatief? Toch overschakelen op "mobiel parkeren" of in de pen klimmen om het ongenoegen te uiten?

maandag 23 juni 2014

Het kleinste brommertje van de wereld

Last mile solution for cars

The Trikelet is also very suited as a last mile solution for the automobile. Parking in the busy urban centres is mostly limited and expensive, parking your car right at your destination is often not possible. Most auto makers have recognised this problem and designed solutions for this, however none of these solutions is as compact and clean as the Trikelet and as easy to handle and drive. It is also very handy for electric car users, to and fro the charging point.


Op deze wijze wordt het (Nederlandse) in ontwikkeling zijnde kleinste elektrische brommertje van de wereld aangeboden. Dé oplossing om de laatste kilometer tussen uw (gratis) parkeerplaats en uw bestemming af te leggen. Misschien is dit uit het oogpunt van de parkeerprofessional niet de gewenste ontwikkeling, het markeert toch zeker de revolutie die op dit moment plaats vindt: de keuze uit vervoermiddelen en de toepassing daarvan neemt in een razend tempo toe.

woensdag 18 juni 2014

Worden gemeenten rijk van parkeergeld?

Vanochtend las ik op Auto.Blog.NL dat gemeenten goud verdienen aan betaald parkeren. Volgens de blog halen de gemeenten samen ongeveer 660 miljoen op, 15 miljoen meer dan vorig jaar en zelfs bijna honderd miljoen meer dan in 2010. En daarmee verdienen ze dus goud.

De blog meldt: "Voor de meeste gemeenten zijn inkomsten uit parkeergelden niet meer of minder dan een belangrijke inkomstenbron. Voor Amsterdam vormt deze belasting ruim 27 procent van alle inkomsten uit heffingen. Voor een kwart van alle gemeenten die parkeergelden innen bedraagt de opbrengst hiervan 10 procent of meer van de totale heffingsinkomsten. Vooral als je weigert om echt te bezuinigen op je eigen uitgaven is deze vorm van tol heffen een heel belangrijke natuurlijk!"

Hoe schril is het contrast met de publicatie van KpVV|CROW waaruit blijkt dat 136 van de 155 gemeenten waar betaald parkeren is ingevoerd verlies maken op de exploitatie van dit ordeningsmiddel. Opvallend is dat ook kleinere toeristische gemeenten aan betaald parkeren overhouden. Ik heb de top tien uit het overzicht van KpVV|CROW hieronder overgenomen.

  1AmsterdamZeer sterk stedelijk266,8
  2ZandvoortMatig stedelijk185,3
  3Valkenburg aan de GeulWeinig stedelijk110,0
  4RotterdamZeer sterk stedelijk102,0
  5Bergen (NH)Weinig stedelijk  99,2
  6NoordwijkMatig stedelijk  98,8
  7HaarlemZeer sterk stedelijk  93,7
  8MuidenNiet stedelijk  86,3
  9’s-HertogenboschSterk stedelijk  85,8
10GoesMatig stedelijk  84,8

Wat mij opvalt bij mijn opdrachtgevers is dat er vaak snel op hardware wordt afgeschreven omdat de innovatieve, vaak softwarematige, ontwikkelingen snel gaan. In sommige gevallen, zoals met het afschaffen van de chipknip per 1 januari 2015, ontkomen gemeenten niet aan het versneld afschrijven van hardware. Voor het overige valt er in de bedrijfsvoering van parkeren nog best een hoop te verdienen.



woensdag 4 juni 2014

Boete om doorgeven parkeerkaartje in Zwijndrecht

Een boete voor een doorgegeven parkeerkaart heeft in Zwijndrecht geleid tot een motie in de gemeenteraad. De gemeenteraad vindt unaniem dat de boete niet opgelegd had moeten worden.
Dit melde de NOS op 14 november 2013

In de verordening Parkeerbelasting van Zwijndrecht is de plicht tot het betalen van parkeerbelasting als volgt opgenomen:

Artikel 3 Belastingplicht

  • 1.
    De belasting bedoeld in artikel 2, onderdeel a, wordt geheven van degene die het voertuig heeft geparkeerd.
  • 2.
    Als degene die het voertuig heeft geparkeerd wordt mede aangemerkt:
    a.         degene die de belasting voldoet, dan wel te kennen geeft of heeft gegeven de belasting te willen voldoen;
    b.         zolang geen voldoening van de belasting genoemd in artikel 2, onderdeel a, heeft plaatsgevonden: de houder van het voertuig, met dien verstande dat:
    1e.  indien een voor ten hoogste drie maanden aangegane huurovereenkomst wordt overgelegd waaruit blijkt wie ten tijde van het parkeren ingevolge deze overeenkomst de huurder van het voertuig was, niet de houder maar de huurder wordt aangemerkt als degene die het voertuig heeft geparkeerd;
    2e.  indien blijkt dat een ander in het kentekenregister had moeten staan ingeschreven, die ander wordt aangemerkt als degene die het voertuig heeft geparkeerd.
  • 3.
    De belasting bedoeld in artikel 2, onderdeel a, wordt niet geheven van degene die op de voet van het tweede lid, onderdeel b, als degene die het voertuig heeft geparkeerd wordt aangemerkt, indien deze aannemelijk maakt dat ten tijde van het parkeren een ander tegen zijn wil van het voertuig heeft gebruik gemaakt en dat hij dit gebruik redelijkerwijs niet heeft kunnen voorkomen.
  • 4.
    De belasting bedoeld in artikel 2, onderdeel b, wordt geheven van degene die de vergunning heeft aangevraagd.

De vraag is nu: is degene die het parkeerkaartje aan de parkeerder heeft gegeven, niet feitelijk degene die te kennen geeft of heeft gegeven de belasting te willen voldoen? Er was belasting betaald tot een bepaald tijdstip en volgens mij is daarmee een parkeerrecht ontstaan tot een bepaald tijdstip. Dat dat parkeerrecht uitsluitend voor één voertuig (serieel) bedoeld is, is niet in de verordening opgenomen.

dinsdag 3 juni 2014

Hoe blij zijn parkeerders met muntloos parkeren?

Verschillende gemeenten stappen over op "cashless parkeren", ook wel muntloos parkeren en soms ook digitaal parkeren genoemd hoewel we over de exacte naamgeving van mening kunnen verschillen. Aan digitaal parkeren kan tenslotte ook muntgeld te pas komen.

Uit een grove inschatting blijkt dat ongeveer 80% van de inkomsten uit parkeren in de wat kleinere gemeenten, en dan bedoel ik gemeenten met minder dan ongeveer 80.000 inwoners, nog altijd met contant geld betaald worden. Zit de parkeerder dan wel te wachten op een systeem dat geen mogelijkheid meer biedt om met muntgeld te betalen?

Bezoekers van Dichtbij.nl vinden daar hunne van. 80% van de mensen die hun mening gaven over "digitaal parkeren" in Hoofddorp, vinden het geen goed idee.

maandag 2 juni 2014

D66 Breda bezorgd over bezoekersparkeren.

D66 is bezorgd over de privacy van bezoekers in verband met het registreren van hun kenteken wanneer ze gebruik maken van de bezoekerskorting via vergunninghouders. Dat blijkt uit een brief die de partij aan het college van Burgemeester en Wethouders heeft gestuurd.

Lees meer op BredaVandaag.nl

Lees in verband hiermee ook eens het artikel over SMS-Parking

dinsdag 14 januari 2014

Gratis parkeren levert geen extra bezoekers op

Een actie met gratis parkeren op 4 woensdagen in december 2013 heeft geen extra bezoekers naar het centrum van Ede getrokken. Dat blijkt uit een analyse van het aantal parkeerbewegingen tijdens 4 woensdagen in december, afgezet tegen 2012. Toen betaalden mensen om te parkeren.

Het blijft kennelijk moeilijk om exact in beeld te krijgen of gratis parkeren nu wel of niet bijdraagt aan een beter bezoek van een centrum. Toch adviseer ik om de "moed" niet zomaar op te geven in de dialoog tussen overheid en ondernemers, op zoek naar de juiste maatregelen.

Gratis parkeren levert geen extra parkeerders op

maandag 13 januari 2014

SMS parking hoeft geen gegevens af te staan

SMS Parking hoeft geen parkeergegevens van klanten af te staan aan de Belastingdienst. Er zou dan sprake zijn van ongeoorloofde inbreuk op de privacy. Dat heeft de rechter in Den Bosch bepaald in een kort geding.

Dat is een nederlaag voor de fiscus, die de gegevens graag had gehad om leaserijders te controleren. Werknemers met een auto van de zaak mogen per jaar niet meer dan vijfhonderd privékilometers rijden. Om te controleren of werknemers hun auto niet ten onrechte privé gebruiken, houdt de fiscus leaserijders in de gaten. De fiscus gaat nog wel in hoger beroep.

dinsdag 24 december 2013

De toekomst van parkeren

Waar parkeren mensen in 2020?

In 2020 parkeren mensen die het centrum bezoeken in enkele parkeergarages en op diverse parkeerterreinen. De ontwikkeling van parkeervastgoed is door de crisis achtergebleven bij de ambitie maar de techniek is wel ontwikkeld. Voor enkele speciale doelgroepen zijn parkeerplaatsen op straat beschikbaar. Bij wijkwinkelcentra kan geparkeerd worden op terreinen die bestemd zijn voor mensen met een doel in het winkelcentrum. Onbedoeld gebruik wordt vooral geregeld door prijsstelling: kort parkeren is goedkoop, een hele dag parkeren is duur. In woonwijken kan iedereen parkeren. Bestemmingsverkeer krijgt een vergunning voor een langere of korte periode. Er kunnen vergunningen worden uitgegeven aan mensen die in het centrum werken zodat de parkeercapaciteit in woonwijken overdag benut wordt. Mensen die om een andere reden in een woonwijk willen parkeren, mogen dat ook maar worden mondjesmaat gefaciliteerd.

Hoe betalen mensen voor parkeren in 2020?

Leveranciers van hard- en software op het gebied van parkeren en navigeren werken samen aan ontwikkelingen om betalen gemakkelijk te maken. Maatschappelijk draagvlak voor het toepassen van de techniek is een groter struikelblok dan de technische mogelijkheden. In 2020 is het mogelijk om in het centrum en in de wijkwinkelcentra te betalen bij een beperkt aantal automaten op parkeerpleinen. Het voordeel van geconcentreerde parkeerlocaties is dat één automaat een honderdtal parkeerplaatsen kan bedienen. Dit in tegenstelling tot parkeren langs de rijbaan. Deze automaten bieden één mogelijkheid: contant betalen. Wil je met een bankpas of creditcard betalen, dan zul je een plekje in de parkeergarage moeten zoeken want daar wordt andere apparatuur gebruikt met meer mogelijkheden.

Straatparkeren, dat met name voor doelgroepen bedoeld is, vindt plaats met een vergunning of door te betalen via de mobiele telefoon. Eventueel staat hier en daar een parkeerautomaat waarbij uitsluitend met muntgeld betaald kan worden. Als iemand écht op straat wil parkeren en niet tot een doelgroep behoort, moet hij wat extra moeite doen om zijn parkeergeld te betalen, zoals een stukje lopen. Betalen voor parkeren in de woonwijken is, naast het vergunningensysteem, uitsluitend mogelijk met de stadspas of via een smartphone. Er staan geen parkeerautomaten meer in woonwijken.

Waar parkeren mensen in 2030?

In 2030 parkeren mensen die in het centrum moeten zijn hun auto in een van de grote parkeergarages aan de rand van het centrum of zelfs aan de rand van de bebouwde kom. Er zijn voldoende garageplaatsen en het energiebedrijf zorgt ervoor dat het mogelijk is om de auto op te laden voor zover er nog auto’s van dit oudere type rondrijden. Het merendeel van de auto’s heeft in 2030 brandstofcellen. In het centrum zijn enkele tientallen parkeerplaatsen op straat beschikbaar voor aparte doelgroepen zoals gehandicapten en om te kunnen laden en lossen.

Parkeren in wijkwinkelcentra is mogelijk op parkeerterreinen of “parkeerdekken” die onder of op nieuw gebouwde winkels zijn gerealiseerd. De voorzieningen zijn alleen toegankelijk voor mensen die een bestemming hebben in het wijkwinkelcentrum.

In woonwijken is uitsluitend parkeerruimte voor mensen die een bestemming in de wijk hebben: bewoners, kleine zelfstandigen en buurtwinkeliers en verder hun bezoekers, mantelzorgers, hulpverleners, leveranciers, iedereen die door een wijkbewoner of wijkondernemer via de computer als tijdelijk belanghebbend is aangemerkt. Uiteraard is er een regeling voor spoedeisende hulp. Deze techniek is overigens geen toekomstmuziek, dit is in onder andere Oss al mogelijk.

Nog meer toekomstmuziek is de zelfsturende auto. Hij rijdt, hij doet het. Een testsessie op vliegveld Valkenburg én op de A10 geeft de overtuiging dat de auto over een jaar of vijfentwintig zijn eigen plekje aan de rand van de stad opzoekt.

Hoe betalen mensen voor parkeren in 2030?

In 2030 denken we helemaal niet meer na over de manier waarop het parkeren wordt afgerekend. Uw “personal device” doet (als u dat wilt) het volgende voor u:
  1. Vanuit de agenda krijgt u een signaal als u moet vertrekken naar een afspraak of u voert ad hoc een bestemming in;
  2. De navigatie naar de bestemming start;
  3. Uw device zoekt op basis van voorkeuren van ligging en prijs naar een vrije parkeerplaats in de buurt van het bestemmingsadres;
  4. Bij aankomst parkeert u uw auto op de gereserveerde plaats;
  5. Na vertrek wordt het parkeergeld automatisch van uw rekening afgeschreven en als u uw auto opgeladen heeft, wordt dat ook meteen afgerekend.